Až 87 % obyvateľov segregovaných osád žije pod hranicou chudoby. Ako spoločnosť robíme zatiaľ málo pre to, aby mali deti z osád šancu začať žiť lepšie. Pritom rané detstvo má zásadný vplyv na celý náš život.
Náročné podmienky a
chronický stres negatívne ovplyvňujú možnosti učiť sa. Chudobné deti
majú už pred nástupom do školy výrazne nižšiu slovnú zásobu a zaostávajú
v reči, nakoľko rodičia s nimi rozprávajú výrazne menej, ako je to vo vrstvách s vyšším socio-ekonomickým statusom. Vyrastajú v inak podnetnom prostredí, ktoré ich nepripravuje na úspech v škole. Neistota a chudoba znižujú schopnosť rodičov vytvárať pre dieťa
stabilné prostredie. Stresory súvisiace s chudobou zvyšujú riziko
citových problémov, porúch správania a výskytu chronických chorôb.
Nedostatočná stimulácia v ranom detstve je prvým krokom v bludnom kruhu chudoby.
V troch rokoch máme vytvorenú základnú architektúru mozgu, väčšinu neurónových spojení. Na tom budujeme všetky svoje ďalšie zručnosti.
Neustály toxický stres spôsobený núdzou fatálne narúša zdravý rozvoj detského mozgu. Detské zručnosti a schopnosť učiť sa sú potom výrazne oslabené. Už pred nástupom do školy majú tieto deti 2 – 3 ročné mentálne zaostávanie oproti priemeru. Ten sklz už nikdy nedobehnú a v škole sa len zväčšuje.
V pilotných chudobných komunitách sme overili unikátnu metódu, ktorá
zahŕňa rôzne prvky úspešných programov psychosociálnej stimulácie malého
dieťatka a prispôsobuje ich na podmienky života v našich chudobných
komunitách.
Cieľom intervencie je zlepšovať
všetky aspekty rozvoja dieťaťa v ranom veku: jemnú a hrubú motoriku, kognitívne
schopnosti, socio-emocionálnu oblasť, jazykové schopnosti a komunikáciu, kreativitu,
odolnosť,
zdravšiu životosprávu. Program má posilniť sebadôveru dieťaťa i rodičov, ich vzájomný vzťah, a rešpekt
dieťaťa k sebe i k druhým. To všetko zlepšuje
pripravenosť dieťaťa na
škôlku, resp. školu.
V spolupráci s odborníkmi zo Slovenska i zahraničia našu metódu neustále zlepšujeme.Využívame napríklad i program Play Wisely,
zameraný na rozvoj mozgovej a pohybovej kapacity detí (www.mudrehranie.sk).
Zatiaľčo my vidíme omamu, ako s dieťaťom hrá hádzanie gombíka do krabičky, v tejto chvíli sa v detskom mozgu vytvárajú desiatky tisíc neurónových prepojení. Pri dostatočnom opakovaní tieto spojenia hrubnú a postupne vytvárajú diaľnice, ktoré uľahčujú nadväzujúce učenie sa ďalších zručností.
Pre mamy a otcov v chudobných komunitách sa naše omamy stávajú poradcami v ich rodičovstve podobne ako v strednej vrstve získavajú mladí rodičia rady od svojich rodičov a okolia. V generačnej chudobe však chýba "generácia", ktorá by tým mladším odovzdávala rady a návyky pre úspešný život, keďže starší ho sami nikdy nezažili. Naše omamy túto chýbajúcu generáciu nahrádzajú a zrozumiteľným jazykom odovzdávajú ľuďom žijúcim v biede dôležité rodičovské skúsenosti.
Okrem rozvoja detí je pre nás dôležitý rozvoj samotných omám. Táto práca je pre ne pracovným inkubátorom, v ktorom omamy s podporou svojich mentoriek, rozvíjajú svoje pracovné návyky a zručnosti. Ak sa budú chcieť odraziť ďalej, pomôžeme im po vhodnom období činnosti získavať normálnu prácu mimo našej organizácie, napríklad v opatrovateľských službách. Novými omamami sa potom stanú klientky z komunity s najlepšími referenciami.
Projekt Omama sa zameriava na kľúčovú fázu života človeka, v ktorej sa budujú základy pre neskorší úspech. Omamy radia už tehotným matkám a neskôr ukazujú rodičom, ako čo najlepšie rozvinúť potenciál ich detí, aj keď žijú v chudobných podmienkach. Cez hry a aktivity pomáhajú rozvíjať ich mozog a schopnosti od raného veku.
Rozsiahla štúdia tímu doc. Kovalčíkovej z Prešovskej univerzity potvrdila, že napríklad i deti z chudobných rómskych komunít majú veľký potenciál rozvíjať sa. Problém je, že už do školského veku prichádzajú s výrazným vývojovým oneskorením oproti svojim rovesníkom, ktoré sa neskôr len zväčšuje. Ak sa táto štartovacia čiara vyrovná, majú väčšiu šancu napredovať podobne ako iné deti.
Vďaka včasnému začiatku pri rozvoji dieťaťa a následnom lepšom napredovaní v školskom veku môže vyrásť dospelý človek s omnoho rozvinutejšími mentálnymi, socio-emocionálnymi a ďalšími zdrojmi, ktoré mu umožnia lepšie sa uplatniť v živote a začleniť do spoločnosti.