Program AMAL
Pre väčšinu omám nie je slovenčina materinským jazykom. Vďaka pravidelným školeniam a supervíziám sme si všimli, že potrebujú zlepšiť čítanie, slovnú zásobu aj písanie v slovenčine. Keďže súčasťou takmer každej lekcie s deťmi je čítanie detskej knihy, omamy musia text správne prečítať, pochopiť, pútavo podať dieťatku a ukázať mamičke, aké dôležité je čítanie pre predstavivosť a slovnú zásobu. A tak vznikol program jazykovej podpory omám AMAL.
V pilotnej fáze, v roku 2020, sme s odborníkmi vytvorili materiály a nastavili program podľa potrieb omám. Od septembra 2021 vedú dobrovoľníci (amali a amalky) s omamami aj individuálne konverzačné hodiny. Predstavujú si rozmanité témy, počúvajú, píšu, čítajú, rozprávajú sa. V roku 2022 sme vytvorili vlastnú príručku so základnými informáciami pre koordináciu programu, upravili a rozšírili sme učebné materiály o témy súvisiace s prácou omám a emocionálnou gramotnosťou.
Čo hovoria omamy?
Testovali sme naratívne zručnosti zapojených žien
V lete 2022 sa 30 omám a žien z komunít zapojilo do testovania jazykových zručností a 23 z nich aj do testovania naratívnych zručností pod vedením doc. Svetlany Kapalkovej v rómskom a slovenskom jazyku.
Výstupy testovania nám pomohli prispôsobiť obsah lekcií podľa potrieb účastníčok a zaradiť do kurzu cvičenia na rozvoj oblastí, v ktorých sa potrebujú zlepšiť. Testovanie ukázalo jednoznačný posun v plynulosti vyjadrovania, no naďalej potrebujeme pracovať na popise vnútorných stavov a porozumení.
Z dotazníka vyplynulo, že 90 % amaliek a amalov (31 z 35, ktorí dotazník vyplnili) uviedlo lepšie porozumenie téme generačnej chudoby a 90 % zapojených žien z komunít (36 zo 40) uviedlo zlepšenie IT zručností a lepšiu prácu s informáciami. V rámci naratívneho testovania sa 84 % zapojených žien z koumunít zlepšilo aspoň v jednej z testovaných oblastí a v rámci jazykového testovania sa 67 % z nich zlepšilo alebo podalo rovnaký výkon oproti prvému testovaniu a len jedna (0,01 %) skórovala nižšie.
Čo mi dali hodiny slovenčiny
Volám sa Monika Gažiova pracujem pre Cestu von od 30. 06. 2021 v Košiciach na sídlisku lunik 9 ako omama v programe mám 20 detičiek vo veku od 0 do 3 rokou ktorým sa venujem každý deň v pracovnom týždni. Práca omami je mojou prvov prácou ktorú som kedy robila aj keď som vyucena nikdy som môju profesiu nevyužila nenaplnila ma,ale práca omami ma naplnila a ma prém mňa aj zmysel pomáhať tým nazdranitelnejšim a to sú deti.
Prečo som sa do programu Amal zapojila preto lebo som si chcela rozšíriť svoju slovnú zásobu lepšie porozumieť prednáškam na školení a čítať s porozumením. .program Amal ma naučil aj to že sa nemusím báť že zle odpoviem a nedajú mi šancu si opraviť chybu ktorú som urobila. Som si istá tým že chcem naďalej pokračovať v programe lebo si chcem rozšíriť svoju slovnú zásobu a svoje vedomostí.
* Text ste čítali v pôvodnom znení, bez úprav, tak, ako ho Monika napísala na hodine slovenčiny.
Ako sa zapojiť ako dobrovoľník
Dobrovoľníci a dobrovoľníčky – amali a amalky vedú individuálne konverzačné hodiny s omamami a ženami z komunít jedenkrát týždenne na základe materiálov pripravených lektorkami programu. Spoločné hodiny vytvárajú bezpečný a podnetný priestor, kde sa môžu účastníčky prejaviť, diskutovať a učiť sa. Každý dobrovoľník spolupracuje s jednou omamou alebo ženou z komunity. Práca vyžaduje trpezlivosť, otvorenosť a skúsenosti s učením alebo výučbou jazyka, no nemusíte byť učiteľkou slovenčiny.
V prípade záujmu o dobrovoľníctvo sa ozvite na email: dominika.krizova@cestavon.sk
Nových dobrovoľníkov hľadáme vždy pred začiatkom ďalšieho cyklu – v januári a v júli. Nábor prebieha formou rozhovorov, kde zistíme, či sú naše a vaše očakávania v súlade.
Stretnutie (encounter) – príručka pre jazykové vzdelávanie v tretích priestoroch
V roku 2023 sa nám podarilo vytvoriť príručku, ktorá môže slúžiť budúcim dobrovoľníkom aj iným organizáciám, pôsobiacim v podobnej sfére. Nesie názov Jazykové vzdelávanie v tretích priestoroch (Sprievodca medziľudskými stretnutiami prostredníctvom vyučovania ďalšieho jazyka). Tretím priestorom je akýkoľvek neformálny, mimoškolský vzdelávací priestor.