
Aký je dopad programu Omama?
V Ceste von nám veľmi záleží na tom, aby sme o našej práci zbierali dáta, ktoré potom môžeme vyhodnotiť a merať tak dopad našich programov. Okrem interných meraní, ktoré realizujeme priebežne vďaka nášmu analytickému tímu, sme realizovali aj výskum v spolupráci s Oxfordskou univerzitou a Evaluáciu so vzdelávacou a výskumnou organizáciou Schola Empirica.
Oxfordská univerzita
Schola Empirica
Výskum s Oxfordskou univerzitou
V roku 2022 sme dokončili pilotný výskum s Oxfordskou univerzitou. Prostredníctvom metódy INTER-NDA sme hodnotili neurovývin detí vo veku 2 rokov v oblasti kognície, reči, jemnej a hrubej motoriky a sociálneho správania. Porovnávali sme deti z programu Omama s deťmi z vylúčených komunít, ktoré nedostávali žiadnu intervenciu a s deťmi z majority. Celkovo sa merania zúčastnilo 251 detí. Metodiku ďalej používame na priebežné hodnotenie neurovývinu „omamovských“ detí, aby sme zaznamenávali ich napredovanie.

Výsledky meraní metódou INTER-NDA ukázali, že deti, u ktorých prebiehali intervencie Omám, mali o 88 % nižšiu pravdepodobnosť oneskoreného neurovývinu a vykazovali výrazne lepšie kognitívne, jazykové a motorické schopnosti v porovnaní s rovesníkmi z rovnakých komunít, ktorí túto intervenciu nedostali. Celý výskum si môžete prečítať v dokumente nižšie.
Štúdia o dopade programu OMAMA
Včasná podpora detí žijúcich v MRK môže zlepšiť ich vývinEvaluácia programu OMAMA so Schola Empirica

Minulý rok sme v Ceste von spoločne s partnerskou organizáciou Schola empirica z Prahy overovali dopad programu Omama na našich absolventov a klientov, ich rodiny, komunity a na samotné omamy. Schola empirica zistila, že deti zapojené do programu Omama sa s rastúcim vekom pomaly približujú vo vývinových skríningoch úrovni celkovej populácie až do roku a pol.
Pri rodičovskom dotazníku Schola empirica zistila, že najviac sa darí rodičom aktívne zapojeným do programu. Tí majú najširšiu paletu „nástrojov“, ktorými sa venujú svojím deťom a zároveň lepšie pochopenie dôležitosti venovať sa svojím deťom často a rozvíjať ich schopnosti. Do programu sa rodičia zapájajú najmä z dôvodov aby ich deti boli lepšie pripravené na škôlku a školu, na strednú školu a zamestnanie. Rodičia absolventov hodnotia zo všetkých skupín najpozitívnejšie, ako pomohol program ich deťom s precvičovaním slovenčiny.
Učiteľky MŠ a ZŠ hodnotili pozitívne u absolventov programu pripravenosť na MŠ a ZŠ, dobrú dochádzku a vzťah ku škole a konkrétne schopnosti napríklad v jemnej motorike oproti deťom nezapojeným. V správe sa nachádzajú aj odporúčania, niektoré ktoré môžeme implementovať my (napríklad väčší dôraz na rodičovské zručnosti), niektoré zas môžu byť užitočné ďalším poskytovateľom alebo štátu (dôraz na nadväznosť programu na predškolskú dochádzku). Celú evaluačnú správu si môžete prečítať v dokumente nižšie.
Evaluácia programu OMAMA
Evaluačná správa Schola EmpiricaVýstupy pre jednu omamu:
-
3-4 poskytnuté hodinové návštevy v domácnostiach denne, 18 týždenne
-
1 rodičovský klub mesačne
-
1 žena s rozvinutými zručnosťami a pracovnými návykmi
Výstupy pre komunitu:
-
18-50 rodín s malými deťmi s ranou starostlivosťou
-
lepšia pripravenosť detí na škôlku a školu
-
aktívnejší prístup rodičov ku vzdelaniu svojich detí, väčšia dôvera v ich schopnosti
Zmena/dlhodobý dopad:
-
lepšie výsledky detí z generačnej chudoby v školách
-
vyššia zamestnateľnosť/zamestnanosť/príjem
