Program Amal
„Aby sme si lepšie rozumeli“ Amal v medzinárodnej rómčine znamená „priateľ“, v arabčine „nádej“ a v hebrejčine „ťažká práca“. V našom programe sú amali, amalky, dobrovoľníci a dobrovoľníčky, ktorí sa rozhodli ponúknuť svoj čas a vedomosti ľuďom z vylúčených rómskych komunít. Chcete sa dozvedieť o možnostiach dobrovoľníctva v Ceste von?
DobrovoľníctvoProgram Amal sprevádza ľudí z chudobných komunít, ktorí chcú rozvíjať svoje jazykové zručnosti a ďalej sa vzdelávať. Ľudí z komunít prepájame s dobrovoľníkmi – amalkami a amalmi z majority. Tieto dvojice sa počas spoločných online lekcií zameraných na jazyk alebo iný predmet spolu učia. Vymieňajú si nielen vedomosti, ale aj pohľady na svet, životné skúsenosti a spoznávajú “svet” toho druhého. Program teda vzdeláva a scitlivuje ľudí z majority a umožňuje budovať nové vzťahy. Pôvodne bol program zameraný na rozvoj jazykových zručností omám, keďže pre mnohé z nich slovenčina nie je materinským jazykom. Hoci väčšinou používajú a ovládajú slovenčinu na dobrej komunikačnej úrovni, pre viaceré boli výzvou nové a odborné témy na školeniach či komunikovanie skúseností, zdieľanie postojov a názorov. Jazyk je dôležitou súčasťou našej identity, umožňuje nám uvedomovať si samých seba, premýšľať, hovoriť o tom, čo prežívame a zdieľať to s inými. Cez jazyk sa môžeme ďalej učiť a rozvíjať v iných predmetoch a oblastiach.
Postupne sa zameranie programu Amal rozširuje naprieč programami Cesty von (Omama, Filip, Zebra). Stal sa interným vzdelávacím programom pre zamestnankyne v programe Omama. Taktiež poskytuje vzdelávanie upravené podľa konkrétnych potrieb mládeže a lídrov z programu Zebra, ako aj klientov programu Filip.
Zároveň spája podporovateľov a priaznivcov Cesty von, ktorí sa rozhodli aktívne sa zapojiť do jej misie ako dobrovoľníci.
Na aké výzvy Amal reaguje?
Ľudia z chudobných komunít často nemajú možnosť zlepšovať svoje jazykové zručnosti a ďalej sa vzdelávať vo forme, ktorá by vyhovovala ich potrebám. V spoločnosti je stále prítomné negatívne vnímanie Rómov, mnohých ovplyvňujú podsúvané stereotypy a nedostatok priamych skúseností . Ľudia z vylúčených komunít nemajú veľa príležitostí na spoznávanie sa, výmenu skúseností a budovanie vzťahov s ľuďmi z majority a naopak.
Na akých princípoch Amal funguje?
Program Amal vytvára priestor na vzdelávanie a rozvoj ľudí z chudobných komunít prostredníctvom učenia jazyka a tematicky zameraných vzdelávacích kurzov. Rozvíja ich povedomie o histórii, jazyku a kultúre Rómov, tvorí priestor na zdieľanie skúseností a posilňuje hlas ľudí z vylúčených komunít. Zároveň vzdeláva a scitlivuje ľudí z majority, ktorí dokážu lepšie porozumieť generačnej chudobe.
Čo chce Amal docieliť?
Program Amal s jedinečným dizajnom a testovanými metódami je príkladom dobrej praxe, vzdeláva, rozvíja a obohacuje všetkých zapojených. Cez osobnú skúsenosť prináša dobrovoľníkom aj ľuďom z komunít nové pohľady a skúsenosti, prehlbuje porozumenie, vzájomnosť, a prispieva tak k rozvoju ekosystému inkluzívneho vzdelávania a súdržnosti v spoločnosti.
Čo hovoria omamy, amali a amalky??
História programu Amal
Na príprave a dizajne programu sa podieľali
Mgr. Eva Španová, PhD. (lektorka a autorka študijných materiálov zo slovenčiny ako cudzieho jazyk)
Doc. Svetlana Kapalková, PhD. (odborníčka na vývin reči a bilingvizmus, riaditeľka Inštitútu detskej reči)
Mgr. Monika Nemcová, PhD. (Katedra logopédie PdF UK)
PaedDr. Zuzana Révészová, (špeciálna pedagogička, venuje sa témam inkluzívneho vzdelávania)
Mgr. Júlia Choleva, PhD. (JÚĽŠ SAV)
Mgr. Zuzana Laurincová (manažérka dizajnu a merania dopadu v Teach for Slovakia)
Mgr. Martina Horňáková (romistka)
Prof. Magdaléna Kubanyiová PhD. (Centrum jazykového výskumu na Univerzite v Leeds)
Stretnutie (encounter) – príručka pre jazykové vzdelávanie v tretích priestoroch
V roku 2023 sa nám podarilo vytvoriť príručku, ktorá môže slúžiť budúcim dobrovoľníkom aj iným organizáciám, pôsobiacim v podobnej sfére. Nesie názov Jazykové vzdelávanie v tretích priestoroch (Sprievodca medziľudskými stretnutiami prostredníctvom vyučovania ďalšieho jazyka). Tretím priestorom je akýkoľvek neformálny, mimoškolský vzdelávací priestor.