„Drahuška, na dnešnú lekciu si bola ako vždy pripravená – vidím tvoje prípravy a poznámky k lekciám v zošite. Všetky pomôcky si mala v poriadku.“ Takto začala svoje pozorovanie supervízorka Zuzka, ktorá pravidelne navštevuje omamy v košickom regióne a po zrealizovanej lekcii pomáha omamám pomenovať to, čo išlo dobre a to, čo by mohli zlepšiť.
Jej zhodnotenie lekcie pokračovalo takto:
„V úvodnom rozhovore s mamičkou si sa jej pýtala, ako sa jej dieťatku vyvíja reč a ako sa pohybuje. Chcem ťa podporiť, aby si sa pýtala aj na stav dieťatka – či je vyspaté, najedené, prebalené. Tieto informácie sú dôležité k pokojnému priebehu lekcie – napríklad ak je dieťa nevyspaté, vieš predvídať jeho únavu a prispôsobiť lekciu. Mamka s Emilkom predviedli domácu úlohu z minulého týždňa. Mamka krásne zaspievala Kolo kolo a tancovali spolu. Pri kartách Emil ťahal karty a bol trochu nepozorný. S mamkou ste konštatovali, že doma je pozornejší, v maringotke ho všetko zaujímalo. Ukazovanie mu šlo dobre, mamka mu pomáhala, čo si pekne komentovala. Nezabúdaj na gestá. Ukazujeme gestá „veľký“ a „malý“ (znázorníme dvoma prstami) a žiadame, aby ich ukázalo aj dieťa.
Oceňujem, že si po kartách zaradila knihy – pri takom živom dieťatku je to správne rozhodnutie. Čítala si v súlade so stratégiami (naladenie na dieťa, spomalenie, čakanie) a učila si to aj mamku. Emil sa sústredil, pomenoval „hava“ a ty si výborne komentovala: „Vidíš, rozprávaš a ukazuješ.“ Vyberanie loptičiek z misky si predviedla správne, rodičovi si dala dostatok priestoru na hru. Chcem ťa podporiť, aby si nezabúdala na gesto „Daj tu“ (ukazujeme prstom do dlane). Mamka mala veľké potešenie, keď jej Emil podával loptičky do ruky – chytila ho a pobozkala. Pýtala som sa ťa, ako sa cítiš, keď vidíš takýto prejav. Povedala si, že sa tešíš. Pokojne vtedy rodičovi opíš svoje pocity – že máš radosť, keď vidíš, ako sa teší zo syna, ako ho ľúbi.
Ďalšou plánovanou aktivitou mala byť naháňačka, ktorú si zmenila na preliezanie tunela. Oceňujem to – pri naháňačke by sa chlapček ešte viac roztatáril, ale chceli sme, aby štvornožkoval. Podarilo sa ti dosiahnuť. Pri tom sme vysvetlili mamke, aby s nim nechodila za ruky, ale aby ho ešte nechala chodiť samého okolo nábytku. Obávala som sa, ako sa ti podarí zastaviť živé dieťa a vysvetliť úlohu na doma. S mamkou ste to krásne zvládli, vyskúšali ste čmáranie pri stolíku. Odporúčala by som hrubšie pastelky. Lekciu si na záver stručne zhrnula.
Drahuška, bola to krásna lekcia, mamka s Emilkom mali veľa potešenia. Emil je dynamický chlapček, všetkým dal zabrať. Teším sa, ako napreduje v reči aj pohybe, je to šikovný, zdravý chlapec. Tvoje komentovanie lekcie, podpora a oceňovanie rodiča boli výborné, hodné skúsenej omamy. Rovnako múdre boli tvoje rozhodnutia zaradiť knihy po kartách a vhodne zameniť poslednú aktivitu. Chcem ťa podporiť, aby si pri rozvíjaní reči dbala viac na gestá. Skvelá práca, ďakujem!“ Vďaka podpore od vás – darcov – môžeme kvalitné supervízie zabezpečovať všetkým omamám. Má to veľký vplyv na správny vývin dieťatka a rozvíjanie rodičovských zručností ich mamičiek. Ďakujeme!
Ak je vám práca Cesty von sympatická, môžete nás podporiť tu: